Česko – raj pre cykloturistov

by j.protic

Jesennou ponukou pre cyklistov a bajkerov konkuruje Česko európskym cyklo veľmociam

V Českej republike je asi štyridsať tisíc vyznačených cyklotrás s celkovou dĺžkou približne 8800 km a 55 bike alebo trail parkov, z ktorých zhruba tretina spĺňa požiadavky aj tej najnáročnejšej zahraničnej klientely. Ak k tomu prirátame mierny ráz českých pohorí a príjemné teploty, Česko konkuruje ako jesenná cyklistická destinácia aj takým cyklo veľmociam, ako je Taliansko alebo Rakúsko.

„Česká republika má kompletnú jesennú cyklo ponuku, od diaľkových cyklotrás až po špičkové trialy alebo bike rezorty, zasadené do krásnej prírody, obklopené kúpeľmi a historickými pamiatkami. Z tohto pohľadu spĺňa všetko, čo si môžu domáci aj zahraniční cyklo turisti priať,“ hovorí Jan Herget riaditeľ Českej centrály cestovného ruchu – CzechTourism a dopĺňa: „Na čom by sme mali ešte zapracovať, je bezpečnosť na cestách, kde sme v porovnaní s inými štátmi ešte pozadu.“ 

V rokoch 2021-2027 by investície do cyklo dopravy mali presiahnuť 3,6 miliardy korún (0,6 mil. Kč / Národný plán obnovy, 3 mld. Kč/IROP). V roku 2021 by do zvýšenia bezpečnosti dopravy a do výstavby a opravy nových cyklotrás malo zo Štátneho fondu dopravnej infraštruktúry doputovať ďalších 750 miliónov českých korún.  

Cykloturistika je hneď po pešej turistike druhou najčastejšou aktivitou na dovolenke a jej obľuba stále rastie. Vlani Česi minuli za bicykle a cyklo výbavu viac ako 10 miliárd korún a predalo sa 350 tisíc bicyklov. Podľa prieskumu internetového vyhľadávača Heureka.cz vzrástol za minulý rok predaj bicyklov na e-shopoch medziročne (2019/2020) o 68%, pričom tento rok v marci vzrástol v porovnaní s vlaňajším marcom dokonca o 427%.

Agentúra CzechTourism oslovuje českých aj slovenských cyklistov a bajkerov predovšetkým cez portál Kudy z nudy, ktorý okrem samotných cyklo a bajkových aktivít ponúka návštevníkom možnosť naplánovať si výlet po okolí a navštíviť podujatia alebo turisticky zaujímavé miesta, ktoré navštívená lokalita ponúka. Aktuálne patria cyklo aktivity na kudyznudy.cz k najvyhľadávanejším, hneď po kúpaní. 

V tomto roku sa agentúra CzechTourism podieľala na tvorbe hneď na niekoľkých cyklo reláciách pre Českú televíziu. Ide o seriál Po trailoch cez hory, Cyklotoulky a Českem nejen za sportem. Inšpiratívne relácie nielen o cyklistike videlo už cez milión a pol divákov.

Súčasťou podpory cyklo a mountainbikov je tiež spolupráca na športových podujatiach. V roku 2021 ide na propagáciu Českej republiky v rámci cyklo eventov (napr: SP horských kol 2021, Kolo pro život, Závod Míru, Enduro Race 2021, Metrostav handy cyklo maratón 2021 a ďalšie) približne 1,6 milióna korún.

Cykloturistika a mountainbiking je súčasťou produktu aktívny turizmus, ktorý Česká centrála cestovného ruchu využíva pri propagácii Českej republiky v zahraničí. K aktuálne prebiehajúcim zahraničným marketingovým aktivitám patrí online a tlačová kampaň na tému Chodník Železnej opony v Škandinávii a krajinách Beneluxu, ktorej cieľom je predstavenie českej časti diaľkovej cyklotrasy Eurovelo 13 so všetkými službami a atraktívnymi miestami v jej blízkosti. V príprave sú press tripy pre médiá z Francúzska a Beneluxu do libereckého sklárskeho regiónu s MTB výletmi a návštevou sklárne vyrábajúcej trofej Tour de France alebo predstavenie bike parkov, originálnych MTB trás a trailov formou spoločného putovania českej top bikerky Terezy Votavovej a prednej švédskej cyklo influencerky Jessicy Clarén s jej novinárskou družinou v kombinácii s odpočinkom v horských kúpeľoch.

V ďalších krajinách prebiehajú alebo sú na podporu cykloturistov a mountainbikingu naplánované napríklad tieto aktivity: Rakúsko – press trip Vinohradnícke chodníky, tlačová a online kampaň cyklo + MTB, Slovensko – online a tlačová kampaň na tému dovolenka s deťmi, sponzorské odkazy v rámci relácie Cyklopotulky na RTVS DVOJKA, Taliansko – online a tlačová kampaň, Nemecko – cyklo obsahy pre online aplikáciu Komoot pre plánovanie cyklo, MTB a hikingových trás, online a tlačová kampaň, Veľká Británia – online a tlačová kampaň v magazíne Rough Guide.

TIEŽ SA TI MÔŽE PÁČIŤ