Cestovný ruch v Česku silnie

by j.protic

Turistický ruch u naších západných susedov dosahuje rekordné čísla. Rastie počet zahraničných návštevníkov. Slovensko si drží druhé miesto v rebríčku návštevnosti.

V Česku sa v minulom roku ubytovalo v hromadných ubytovacích zariadeniach takmer 10 miliónov zahraničných turistov (43,3 % z celkového počtu). Ďalších takmer 12,5 milióna hostí tvorili samotní Česi (56,7 %), ktorí sa rozhodli stráviť dovolenku v domácich ubytovacích zariadeniach. Celkovo tak vlani počet turistov, ktorí do Česka zamierili, presiahol 22 miliónov a narástol medziročne o 13,5 %. V celkových dátach sa tak cestovný ruch opäť dostáva na čísla pred pandémiou.

V priebehu celého minulého roka sa pre návštevu Česka rozhodli predovšetkým Nemci (2 307 282, medziročne + 25 %), Slováci (875 742, medziročne + 12 %) a Poliaci (762 112, medziročne + 24 %). Za „skokanov roku“ je možné označiť návštevníkov z Taiwanu (čínske provincie), tých prišlo do Česka v porovnaní s rokom 2022 o 931 % viac (142 136) a z Južnej Kórey (medziročný nárast o 250 %, celkovo 234 810). Viac ako 100% nárast je aj v prípade návštevníkov z Číny, Japonska, Thajska alebo napríklad Nového Zélandu či Austrálie. Nejčastejším cieľom bola Praha, Juhočeský a Juhomoravský kraj.  

” Množstvo Slovákov, ktorí v minulom roku navštívili Česko ako turisti, bolo najvyššie za celú históriu štatistických meraní. V kontexte cestovného ruchu je to krásne číslo, ktoré je zároveň aj potvrdením, že ponúkame atraktívnu destináciu s priateľským servisom, kde sa naši slovenskí návštevníci cítia dobre. Aktivity nášho zastúpenia sú cielené prevažne na verejnosť a prácu s médiami. Reportáže so zážitkami z prvej ruky tak slúžia čitateľom, poslucháčom či divákom ako inšpirácia k vycestovaniu. Za všetky si dovolím spomenúť našu spoluprácu na seriáli Chutné Česko, ktorý od jesene 2022 do konca októbra 2023 vysielala televízia ta3. V štrnástich pokračovaniach sme predstavili všetky české regióny a ich turistické highligty. Rada by som sa preto poďakovala novinárom a, samozrejme, všetkým, ktorí Česko radi navštevujú. I v tomto roku urobíme maximum, aby sme záujemcom o cestovanie po krajine našich najbližších susedov, priblížili atraktívne cestovateľské novinky,” uviedla riaditeľka agentúry CzechTourism zahraničné zastúpenie Slovensko – Nora Gill.

Plzeň a pivo sú tiež magnetom pre turistov /foto Petr Polák/

„Celkový počet turistov, ktorí sa ubytovali v hromadných ubytovacích zariadeniach v Česku, medziročne vzrástol. Dostávame sa tak na predcovidové čísla. Čo sa ale zmenilo – je pomer cudzincov a našincov. Zatiaľ čo v roku 2019 tvorili domáci turisti 50,5 % z celkového počtu ubytovaných hostí, vlani to už bolo 56,7 %. Pritom práve cudzinci na cestách do a po Česku míňajú viac ako rezidenti. V minulom roku zvolili Česko ako svoju dovolenkovú destináciu najčastejšie Nemci, Slováci, Poliaci, Američania a Briti. Nielen na nich, ale aj na ďalšie trhy vyberané exaktnou metódou podľa ich bonity, zameriame našu tohtoročnú najväčšiu kampaň. Jej prostredníctvom chceme vzbudiť záujem o nové segmenty a produkty a prilákať k nám viac cudzincov,“ tvrdí riaditeľ Českej centrály cestovného ruchu – CzechTourism František Reismüller a dodáva: „Cestovný ruch nezanedbateľne pomáha domácej ekonomike, pred covidom sa na HDP našej krajiny podieľal 3%. Vyplatí sa do neho teda investovať. Tu je určite na mieste spomenúť, že viditeľnosť Česka v zahraničí a na domácich eventoch môžeme posilniť aj vďaka tomu, že sa nám v porovnaní s rokom 2023 podarilo vyjednať navýšenie rozpočtu na cestovný ruch o 27 miliónov korún. Aktuálne tak máme na tieto aktivity k dispozícii 400 miliónov Kč a za to by som chcel poďakovať Ministerstvu pre miestny rozvoj.“

V 4. štvrťroku 2023 sa najviac turistov v rámci všetkých typov ubytovacích zariadení ubytovalo v Prahe – cca 2  000 000. Nasledoval Juhomoravský kraj s cca 416 000 hosťami a Karlovarský kraj, v ktorom prenocovalo 318 000 cestovateľov. V poslednom menovanom kraji zostávajú najdlhšie aj turisti zo zahraničia, strávia tu v priemere 4,84 dňa, zatiaľ čo celorepublikový priemer za rok 2023 je 3,44 dňa.

Zásadnú úlohu v cestovnom ruchu hrajú priame letecké spojenia. CzechTourism na nich intenzívne pracuje s Letiskom Praha i ďalšími subjektmi. Vlani sa okrem iného podarilo sprevádzkovať linky Praha – Soul či Praha – Tchaj-Pej, na ďalších letoch sa pracuje.

/zdroj:CzechTourism/

TIEŽ SA TI MÔŽE PÁČIŤ