Koncentrovaná provokácia:  Jake Chapman vystavuje v Olomouci

by j.protic

Čo zostane na Zemi bez ľudí? Jeden z najkontroverznejších britských umelcov súčasnosti Jake Chapman vystavuje v olomouckej Telegraph Gallery zvyšky zaniknutej civilizácie. Do Česka sa tak vracia po jedenástich rokoch, tentoraz so sólovou výstavou Flotsam & Jetsam. Takmer 50 diel, vrátane dymiaceho trabantu, zožieravých malieb a primitívnych totemov, bude možné zhliadnuť v olomouckej Telegraph Gallery do 21. novembra 2024.

Anglické výrazy flotsam a jetsam označujú predmety plávajúce po vodnej hladine či vyplavené na breh. Zatiaľ čo flotsam sú trosky, ktoré more vyplavilo po stroskotaní lode, jetsam označuje predmety, ktoré posádka zámerne vyhodila cez palubu, aby sa v núdzi zbavila časti nákladu. V širšom zmysle môže jetsam tiež odkazovať na akékoľvek zbytočné alebo nepotrebné veci, ktoré sa odložili alebo vyradili. A práve pocity tiesne a kultúrnej vyprázdnenosti sú ústrednými prvkami novej výstavy svetoznámeho britského umelca Jakea Chapmana v olomouckej Telegraph Gallery.

Foto: Matěj Dolžel

Jake Chapman spracováva tému budúcnosti bez ľudí. Čo by na Zemi našiel mimozemský antropológ? Len rozhodené sutiny. „Podobné predstavy hrajú dôležitú úlohu v tvorbe Jakea Chapmana, ktorý sa v posledných desaťročiach nikdy nezdráhal opätovne klásť výzvy nášmu pohodlnému spôsobu vnímania. V tejto najnovšej sérii svojich diel umelec odkazuje na akceleracionistickú teóriu budúcnosti. Akceleracionizmus predvída, že evolučná logika neskorého kapitalizmu a integrácia technológie s kapitálom nás nakoniec dovedú k zániku. Príde doba nadvlády alternatívnej inteligencie,“ vysvetľuje kurátor výstavy Mark Sanders.

Centrálnemu priestoru galérie dominuje trabant, jeho motor naštartuje vždy, keď niekto vstúpi do galérie. Vnútri sa odohráva malá melodráma. Dve figuríny páchajú samovraždu, donekonečna, navždy a stále dokola. Ozdobený kvantovými diagramami, stojí tento symbol socialistického konzumu medzi pretvorenými plagátmi z mája roku 1968, bannermi so smajlíkmi, jogou inšpirovanými maľbami, drevorezbami novodobých božstiev alebo totemovými maskami. Tomu všetkému prihliada zohavený snehuliak.

„Sú totemické v klamlivom zmysle. Sú pokryté mušličkami kauri, hippie korálkami, bezlepkovými cestovinami, rôznymi drevenými lyžicami. Lyžica je pritom najvšednejší ľudský predmet, aký kedy bol vymyslený. Vyrezávanie dreva je pravdepodobne tá najmasochistickejšia činnosť, ktorej by som sa mohol venovať, ale autentickosť je tu rozdielom medzi pestricou a osou. Tieto sochy sú pestrice. Napodobňujú osy. Môžete ich považovať za úprimné a poctivé, ale sú bezvýznamné a bez žihadiel. Alebo snáď nie?“ myslí si britský umelec Jake Chapman.

Foto: Matěj Doležel

Od 90. rokov minulého storočia tvoril tandem so svojim bratom Dinosom Chapmanom. Obaja sú podpísaní pod množstvom ikonických a provokatívnych diel rúcajúcich spoločenské normy. Vytvorili napríklad veľké sklolaminátové figuríny deformovaných detí, parafrázy diel Franciska Goya a Williama Hogartha, sériu „vylepšených“ akvarelov Adolfa Hitlera alebo veľkolepú inštaláciu Peklo zo zmrzačených figúrok vojačikov, ktoré anglický kritik umenia Brian Sewell označil za prvé významné dielo. Od roku 2020 sa bratia vydali samostatnými autorskými cestami. Už v roku 2013 mali úspešnú prehliadku v pražskej Galérii Rudolfinum. Vtedajší kurátor výstavy Otto Urban bude tentoraz viesť komentovanú prehliadku v olomouckej Telegraph Gallery.

Pop-up výstava je určená tým, ktorí chcú preniknúť pod povrch zdanlivo šokujúcich výjavov.

Zdroj: CzechTourism

Titulné foto: Matěj Doležel

TIEŽ SA TI MÔŽE PÁČIŤ