Tempelhof – premena letiska na park

by j.protic

V období studenej vojny bolo berlinské letisko Tempelhof často predmetom správ svetových agentúr. Nielen preto, lebo sa nachádzalo v západnej časti mesta a patrilo pod správu americkej armády, ale najmä kvôli tomu, že dlhé roky slúžilo ako letecký most medzi ostatnou časťou spolkovej republiky a Západným Berlinom, využívalo sa aj na zásobovanie civilného obyvateľstva. Samozrejme po páde berlinského múra v roku 1989 a spojení dvoch častí Nemecka sa všetko zmenilo. Tempelhof dnes už neslúži letectvu.  Prevádzku letiska ukončili úrady v roku 2008 a 386-hektárový pozemok odovzdalo mesto do užívania verejnosti. Z Tempelhofu sa stal obrovský park, kde nájdete šesť kilometrov dlhú bežeckú trasu, plochu na piknikovanie, ďalšiu plochu na usporadúvanie grilovačiek a na svoje si prídu aj psíčkari.

Komunitné záhrady na bývalom letisku Tempelhof

Letisko bolo pôvodne plochou pre usporadúvanie prehliadok pruskej armády. Tomuto účelu slúžilo od roku 1720 až do začiatku prvej svetovej vojny. Odohrali sa tu niektoré z prvých leteckých experimentov, v 19. storočí odtiaľto napríklad lietali balóny prepravujúce ľudí i poštové zásielky. Bratia Wrightovci tu zasa v roku 1910 predviedli prvý let na motorizovanom a ovládateľnom lietadle v dejinách.

Na pozemku letiska sa konali pokusy s lietajúcimi aparátmi už v roku 1883. V roku 1909 tu americký pilot Orville Wright dosiahol vtedajšieho svetového rekordu vzlietnutím do výšky 172 metrov. Pravidelná doprava sa začala 8. októbra 1923 – a tým sa toto letisko stalo vôbec prvým dopravným letiskom na svete (od roku 1927 s možnosťou prestupu na stanicu metra). Letisko sa v roku 1926 stalo domovským letiskom spoločnosti Deutsche Luft Hansa Aktiengesellschaft (od roku 1933 potom Lufthansa). V roku 1930 tu pristála vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin pri návrate z USA. V tridsiatych rokoch patrilo letisko v Tempelhofe k najviac frekventovaným na svete a čoskoro dosiahlo hranice svojich kapacít.

Runway bez lietadiel

Po nástupe národnosocialistického režimu bolo letisko v rokoch 1934 až 1936 znovu vybudované (úplné dokončenie 1939) podľa priania nacistického vedenia ako ústredné letisko nacistického Nemecka. Rozšírenie bolo zverené architektovi Ernstovi Sagebielovi a po rozšírení malo dosiahnuť kapacitu 6 miliónov cestujúcich ročne.

Samotné letisko navrhli v roku 1923 a netrvalo dlho, kým sa stalo domovom vzducholodí. Komerčné lety sa uskutočňovali od roku 1927 a keď sa v roku 1933 dostal k moci Adolf Hitler, začal s rozširovaním Tempelhofu, aby sa uspokojil rastúci dopyt po cestovaní lietadlami.

Letisko ale neslúžilo len doprave. Strechy boli navrhnuté tak, aby poskytli miesto až 80-tisíc divákom, ktorí tak mohli pozorovať letecké šou nemeckej Luftwaffe. K dokončeniu tohto ambiciózneho projektu ale nedošlo kvôli rozpútaniu druhej svetovej vojny.

Tempelhof bol pred druhou svetovou vojnou ikonou Európy. Vzlietali z neho obrovské vzducholode a jeho tvar pripomínal orla s roztiahnutými krídlami. Po vojne dokázali obrovské hangáre poskytnúť priestor aj veľkým dopravným lietadlám a cestujúci tak pri nastupovaní a vystupovaní neboli vydaní na milosť počasiu. Hlavná budova letiska patrila medzi 20 najväčších budov sveta. Radar, nachádzajúci sa na letisku, bol najvýchodnejším americkým radarom v Európe.

Dnes je všetko inak a žiadne lietadlo tu už neuvidíte. Miesto toho je Tempelhof plný ľudí a obrovská trávnatá plocha výrazne zlepšuje aj klímu v celom Berlíne. Jedna časť trávnatej plochy sa premenila na komunitné záhrady, kde rodiny trávia voľný čas, pestujú si tu kvetiny ale zeleninu čí rôzne rastliny. Videli sme aj runway-e, kde sa preháňali skateboardisti, cyklisti. Miesto si tu našli aj rekreační  bežci. Na bývalom letisku je miesta  dosť pre každého….

TIEŽ SA TI MÔŽE PÁČIŤ