Topmanažéri skupiny DER Touristik SK, ktorá na slovenskom dovolenkárskom trhu zastrešuje známe obchodné značky Kartago Tours a Fischer, sa vlani na jeseň netajili, že sa vydávajú na dosť riskantný projekt. Na zimnú sezónu ponúkla na každý týždeň charterové lety do exkuzívnych zámorských destinácií Santa Clara na Kube, Punta Cana v Dominikánskej republike a na masovým zatiaľ nedotknutý najväčší vietnamský ostrov Phu Quoc, ktorý prináša nové ultramoderné moderné turistické rezorty.
Slovenskí turisti do týchto destinácií síce lietali už roky, ale z Viedne, nemeckých letísk, prípadne z Prahy, alebo s prestupmi v západnej Európe, čo cestu predlžovalo aj predražovalo. Z Bratislavy doteraz do zámoria nonstop s výnimkou jednorazových a zvyčajne iba nákladných spojov veľkokapacitné lietadlá so širokým trupom (napríklad airbusy veľkosti A350-900 či boeingy 777 či 787-9 Dreamliner) pre vyše štyri stovky cestujúcich neštartovali. Letisko M. R. Štefánika doposiaľ vybavovalo menšie lietadlá Airbus A 320 či A321 alebo Boeing 737-800 s kratším doletom pre niečo cez dvesto pasažierov. Na diaľkové lety okrem záujmu veľkých touroperátorov a dostatočného množstva dovolenkárov totiž potrebovalo predovšetkým osobitné prevádzkové povolenie Dopravného úradu SR. Muselo splniť bezpečnostné či prevádzkové postupy, doplniť stav mechanizmov a zamestnancov s povinnou certifikáciou na obsluhu veľkých lietadiel.
Premiérovým lietadlom tejto kategórie v Bratislave bol vlani A350-900, ktorý mal na palube 432 miest oddelených dvomi uličkami. Lietadlo bolo prenajaté od španielskej spoločnosti World2Fly, ktorá je patrí globálnej španielskej turistickej spoločnosti a skupiny s 120 hotelomi Iberostar po celom svete. Každý cestujúci mal v chrbte sedadla pasažiera pred ním obrazovku videohrami, filmami, hudbou a zábavou. Lety do každej z troch destinácií mali medzipristátie v Prahe na dotankovanie a na pristúpenie českých dovolenkárov. Tými si DER Touristik poistila dostatočný predaj a vyťaženie letov.
Obavy, či bude dosť cestujúcich, sa nesplnili. Už do Vianoc sa vypredalo 70 percent pobytov a do polovice júna 2024, záveru prvej sezóny, vycestovalo takmer 14-tisíc klientov.
Túto sezónu od jesene do začiatku leta DER Touristik SK chystá s niektorými modifikáciami reprízu projektu. Santa Kláru na Kube nahradí Holguín a namiesto A350-900 bude lietať menší A330-300. Na palube bude 255 miest v štandardnej ekonomickej triede v oddelenej kabíne aj 30 miest v drahšej biznis triede s výrazne väčším komfortom – polohovateľnými kreslami, ktoré možno upraviť na rovné lôžko, bohatším cateringom, v podpalubí s batožinou navyše a pred odletom aj občerstvenie vo VIP salóniku. Lietadlo bude síce menšie, ale odpadne pristávanie v Prahe čím sa cesta skráti o takmer dve hodiny. K doterajším trom destináciám pribudne každý týždeň aj let do Cancúnu na polostrove Yucatán v Mexiku.
Diaľkové destinácie sa rozhodla v Bratislave od jesene ponúkať aj česká cestovná kancelária Čedok. Lietať bude týždenne do Phuketu v Thajsku a na ostrov Maurícius v juhozápadnej časti Indického oceánu 355-miestnym boeingom 787-9 talianskej spoločnosti Neos, ktorý má okrem ekonomickej triedy aj výrazne pohodlnejšie triedy economy plus s väčším priestorom pre nohy a bussines light s čiastočne polohovateľnými sedadlami, bohatším cateringom a ponukou nápojov. Mauícius bude mať medzipristátie v Miláne, kde pristúpia talianski dovolenkári.
Medzi exkluzívne ponuky prichádza aj cestovná kancelária BUBO cestami okolo sveta komfortným lietadlom A-340 s tromi triedami. Bude to 50 715 kilometrov a sa pristávať bude deväť ráz v destináciách, medzi ktorými bude všetkých sedem novodobých divov sveta.
Rozširuje sa aj ponuka letov na Arabský polostrov. K Dubaju a Ománu už pribudol tento rok Bahrajn a od jesene sa začne lietať aj do Kataru.
Titulne foto:
Dreamliner talianskej spoločnosti Neos
Snímka AerCap
JB