Metro v Budapešti bolo už koncom 19.storočia

by j.protic

Pred 125 rokmi, 2. mája 1896, v uhorskej metropole otvorili metro. Po Londýne a Chicagu sa Budapešť stala tretím mestom na svete a zároveň prvým na európskom kontinente s podzemnou dráhou.

Obyvatelia hlavného mesta Maďarsko ho familiárne nazývajú iba ako „ kisföldalatti“ – malá podzemná. Pre domácich je to obyčajná súčasť miestnej MHD, oficiálne má názov M1, ale pre turistov je to ozajstná technická atrakcia. Od roku 2002  patrí na Zoznam svetového dedičstva UNESCO.

Znie to až neuveritelne, že výstavba metra na konci 19.storočia trvala iba necelé dva roky, presnejšie 20 mesiacov. .  Podzemná železnica – tak ako mnoho významných budov v Budapešt – bola postavená pri príležitosti osláv tisíceho výročia príchodu Maďarov do Panónie. Rok 1896 bol rokom veľkolepých osláv v celom Uhorsku. Prvá podzemná dráha na európskom kontinente sa stavala rýchlym tempom. Plány metra pripravila nemecká firma  Siemens und Halske  v spolupráci s maďarskými inžiniermi. Trasa viedla z vtedajšieho námestia Gizella / dnes Vörösmarty/ až po Mestské sady / Városliget/, kde sa konala výstava na počesť milénia.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Železnica bola postavená preto pod zemou, lebo vedenie mesta nechcelo, aby čestvo postavená, reprezentatívna trieda Andrássyho bola zohavená kolajnicami a  železnými súpravami. . Nakoľko termín ukončenia bol  šibeničný praovalo sa veľmi intezívne.Tunel začal raziť z oboch strán, viac ako tisíc robotníkov pracovalo 7 dní v týždni. Používala sa najmodernjšia technika dostupná v tej dobe.

Metro začalo fungovať 20 mesiacov od začiatku stavby aj za prítomnosti Františka Jozefa ll., panovníka rakúsko-uhorskej monarchie.

Až do roku 1973 merala linka metra popod Andrasssyho triedou 3,7 kilometra, mala 11 staníc a končila sa na povrchu pri termálnych Széchenyiho kúpeľoch (Széchenyi fürdő) v Mestskom sade (Város liget). Práve tu sa konala v roku 1896 veľká výstava na počesť Milénia. Po veľkej  rekonštrukcii v rokoch 1972-73 podzemná dráha bola predlžená  za Mestský sad až na dnešnú dlžku 4,4 km. Zaujímavosťou je, že až do roku 1941 súpravy jazdili po ľavej strane.

Podzemná dráha má secesnú výzdobu: liatinové stĺpy podopierajúce strop nad nástupišťami ukončujú dekoratívne hlavice a stanice sú obložené bielymi a hnedými obkladačkami. Použili sa obkladačky zo slávnej manufaktúry Zsolnay. Trasu z jednej konečnej na druhú absolvujete za necelých 10 minút. V podzemí sa na chvíľu ocitnete v 19.storočí. Na svoju doba to bola jedinečná stavba, ktorá dobre slúži dodnes……..

TIEŽ SA TI MÔŽE PÁČIŤ