Zwickau -mesto s tradíciou automobilov

by j.protic

Tí skoršie narodení si azda dobre pamätajú, že východonemecké mesto Zwickau bolo v časoch DDR domovom tamojšieho automobilového priemyslu. Vyrábali sa  tam populárne, a veľmi hľadané malé autá, Trabanty.Po zjednotení Nemecka sa všetko zmenilo, a populárne Trabi sa stalo minulosťou. Ale automobilový priemysel v meste zostal. V obrovskej, modernizovanej fabrike sa dnes vyrábajú Volkswageny. Minulosť a začiatky produkcie áut pripomína aj Múzeum Augusta Horcha ktorý sa považuje za priekopníka automobilového priemyslu v Zwickau už od roku 1904.

Exponát v múzeu Augusta Horcha

Na území Nemecka v súčasnosti nájdeme okolo 250 múzeí venovaných histórii jednotlivých značiek automobilov  a motocyklov a rôznym odvetviam dopravy. Práve v meste Zwickau je história výroby automobilov stará viac ako storočie. Fanúšikovia automobilového priemyslu si tu naozaj prídu na svoje.   V časti pôvodnej továrne Audi sa na ploche viac ako 6500 m2 nachádza veľmi prepracované a pútavé múzeum, poodkrývajúce významnú časť dejín automobilizmu. Je tu vystavených viac ako  160 veľkých i menších exponátov. A netýkajú sa iba pôvodných štyroch značiek .

Dozvieme sa podrobnosti o začiatku produkcie áut v meste. Začiatky sa viažu k menu Augusta Horcha, geniálneho konštruktéra a  podnikateľa. Rôznymi organizačnými fúziami a zmenami sa tú až do konca 2.svetovej vojny vyrábali rôzne značky áut, odtialto pochádzajú aj známe Audiny. Obnova ich výroby nastala až po zániku NDR. Ale ani čase socializmu nezostal Zwickau bez automobilového priemyslu, po rôznych pokusoch sa tu v roku spustila výroba Trabantov.

Pretekárske auto, ktoré malo prezývku “sztrieborný šíp”

Snaha vybudovať v Zwickau automobilové múzeum siaha až do polovice 70. rokov minulého storočia, kedy vznikly prvé praktické návrhy. Chýbali však peniaze. Zmena prišla v roku 1988, kedy bola nepoužívaná kaviareň závodu Sachsenring premenná na stálu výstavu automobilov a súvisiacich  predmetov. Pôvodne tu bolo vystavenýchiba  14 klasických automobilov, medzi nimi len jeden Horch, jedno DKW a rôzne  automobily IFA.

V roku 2004 bolo v Zwickau, v meste s viac ako storočnou automobilovou tradíciou, vybudované reprezentatívne múzeum nesúce názov po veľkom nemeckom konštruktérovi Augustovi Horchovi. Múzeum ponúka ucelenú históriu koncernu Auto Union, úzko spojenú nielen  so značkami Horch a Audi, ale tiež Wanderer a DKW. Druhú časť tvorí história národného podniku VEB Sachsenring z čias NDR. Zriadenie  dôstojného stánku nemeckého automobilového priemyslu si vyžiadalo investíciu vo výške 9 mil eur, z čoho 6,6 mil eur poskytla firma Audi AG.

Už vstup do budovy je pôsobivý, cítiť že vchádzate do sveta automobilov. Exponáty v poschodovej budovy sú členené veľmi zaujímavo.

   Prvé poschodie je venované predvojenskej  produkcii automobilov, pritom  z vystavených exponátov prevažujú modely Horch.  Návštevníci uvidia nielen samotné automobily, ale majú možnosť oboznámiť sa aj motormi, výrobnými dielňami Nechybá ani  expozicia stánku Auto Union na výstave automobilov v 30-tych rokoch,alebo pracovňa výnimočného automobilového konštruktéra Augusta Horcha (1868 – 1951). Závodné úspechy Strieborných šípov Auto Union, které vznikali v Zwickau, približuje šestnásťvalcový šesťlitrový motor.

Miliónty Trabant z roku 1973

Prvá etapa prehliadky  končí prakticky druhou svetovou vojnou a dvoma modelmi zo začiatku 50. rokov , ide o autá značky Sachsenring, produkované už v čase existencie NDR. Potom sa dostaneme na prízemie, kde sme sa mohli prejsť po Leipziger Strasse v Zwickau tridstiatich rokov so zaparkovanými automobilmi  DKW.Veľký priestor v múzeu sa venuje vývoju a produkcii automobilov Trabant.

Aj vládne, prehliadkove auto sa vyrábalo v Zwickau

V roku 1958 sa rozbehla  sériová produkcia ľudového autíčka, ktorého pôvod nájdeme vo  výskumnom závode FWE Chemnitz. Dopyt po ľudovom aute bol taký veľký, že na jeho kúpu sa čakalo niekoľko rokov.  Jeho výroba skončila 30. apríla 1991 na čísle 3 699 099, ale už s novým štvorvalcovým motorom z VW. Tí skoršie narodení dodnes s nostalgiou spomínajú na auto svojej mladosti….

JP

Foto:autor

TIEŽ SA TI MÔŽE PÁČIŤ