Cestovný ruch je v Českej republike sa rýchlo zotavuje a dostáva sa späť na predcovidové čísla . Naznačujú to posledné štatistické údaje. V treťom štvrťroku tohto roku do hromadných ubytovacích zariadení (HUZ) v Českej republike (ČR) prišlo 7,3 milióna turistov. Medziročne to znamená nárast o 11 %. Pokiaľ porovnáme situáciu so stavom pred pandémiou covidu-19, teda s júlom, augustom a septembrom 2019, ide o 97% návštevnosť. Vyplýva to z informácií na www.tourdata.cz spracovaných na základe dát z Českého štatistického úradu.
HUZ tento rok v 3. štvrťroku zaznamenali 20,4 miliónov prenocovaní. „Dobrou správou je, že – ak porovnáme tohtoročný a minuloročný 3. štvrťrok – návštevníkov domácich hromadných ubytovacích zariadení pribudlo. A prišlo aj viac turistov zo zahraničia, viac než 2,5 milióna, najviac z Nemecka, Slovenska a Poľska. Čo sa týka obľúbenosti regiónov, ktoré cestovatelia najčastejšie navštevovali, dôležitú úlohu zohráva najmä to, či ide o rezidentov alebo o zahraničných turistov. Zatiaľ čo u cudzincov viedla Praha nasledovaná Juhomoravským a Karlovarským krajom, obyvatelia Českej republiky najviac podnikali výlety a dlhšie pobyty na južnú Moravu, do južných Čiech a do Královohradeckého kraja,“ hovorí riaditeľ Českej centrály cestovného ruchu CzechTourism Jan Herget.
Riaditeľ Českej centrály cestovného ruchu – CzechTourism Jan Herget dodáva: „Teraz nastáva rozhodujúca fáza boja o návrat cestovného ruchu. Podnikatelia potrebujú pomôcť prežiť tradične slabšiu zimnú sezónu. Na 9 zahraničných trhoch spúšťame zimnú kampaň s rozpočtom 15 miliónov Kč. Zameria sa primárne na hory a wellness, vianočné trhy, zimné mestá (kultúra, gastro) a na Valentína. Pokiaľ sa ale chceme vrátiť medzi globálne úspešné destinácie, potrebujeme priame lety na najväčšie trhy v Ázii a v Amerike. Spolupracujeme s Letiskom Praha na obnovení priamych liniek a verím, že nájdeme cestu, ako navýšiť rozpočet CzechTourism na spoločné kampane s dopravcami.“
„Podporujeme akékoľvek ďalšie možné navýšenie, týka sa okrem iného rozšírenia spolupráce v rámci platformy TouchPoint medzi Letiskom Praha, agentúrou CzechTourism a Prague City Tourism, ktorá je formou spolupráce na rozvoji liniek na konkurenčných letiskách. Naším cieľom je predovšetkým postupne obnoviť a ponúknuť destinácie, ktoré mali priame letecké spojenie pred pandémiou covidu-19. A tiež nadviazať na rokovania o nerealizovaných projektoch. To sa týka napríklad spojení do Chicaga a Hanoja, od ktorých sa kvôli pandémii ustúpilo. Podarilo sa nám nadviazať na ďalšiu sezónu spoluprácu s Delta Air Lines na linke z New Yorku, radi by sme obnovili linky do Filadelfie a Newarku v USA a Toronta a Montrealu v Kanade. To sú hlavné priority v Severnej Amerike. Čo sa týka Ďalekého východu ide o obnovu spojenia zo Soulu a z čínskych destinácií, medzi ktorými je prioritným trhom Šanghaj. Rokujeme aj s leteckými spoločnosťami o priamych leteckých spojeniach s Thajskom, Taiwanom, Japonskom, Indiou a Singapurom,“ hovorí riaditeľ Rozvoja leteckého obchodu Letisko Praha Jiří Vyskoč.
Zo vzdialených trhov do ČR často jazdili práve turisti z USA, v 3. štvrťroku išlo o takmer 140-tisíc príchodov. Nasledovali Izraelčania so skoro 48-tisíc príchodmi. Celkovo najviac ČR navštevovali už tradične Nemci, v praxi to znamenalo 582 tisíc príchodov a medziročný nárast o 57,2 %. Nasledovali hostia zo Slovenska (cca 264 tisíc príchodov, medziročný nárast o 58,1 %.) a Poľska (248 tisíc príchodov, medziročný nárast o 73,1 %).
Od začiatku roku 2022 do konca septembra 2022 pricestovalo do Českej republiky 590 976 Slovákov.
/zdroj:CzechTourism/, foto:Martin Rak