Tehlovočervený Golden Gate Bridge je ikonickou stavbou kalifornského mesta San Francisco.Vždy ma ohúri, keď som v jeho blízkosti. Hoci som ním prešiel najmenej tridsať krát, vždy mám pocit výnimočnosti. Nie náhodou patrí medzi najviac fotografované turistické atrakcie v USA. V tomto roku, začiatkom januára uplynulo 90 rokov od začiatku výstavby tohto mosta, ktorý svojím tvarom i technickým riešením značne predbehol svoju dobu… Svojho času to bol najdlhší visutý most sveta s nezameniteľným architektonickým riešením v štýle art deco.
V roku 2007 bol zaradený na piate miesto Zoznamu najznámejšej architektúry v USA (America’s Favorite Architecture) vydanom Americkým inštitútom architektov (AIA).
V roku 1848 bolo San Francisco len malou osadou s počtom obyvateľov neprevyšujúcim 500 osôb. Už v nasledujúcom roku, po vypuknutí zlatej horúčky, narástol počet obyvateľov až desaťnásobne. Nápor prichádzajúcich dobrodruhov bol enormný, mesto a jeho okolie sa nekontrolovateľne rozrastalo.
Na konci zlatej horúčky, v polovici 50. rokov 19. storočia, malo San Francisco už skoro 40-tisíc obyvateľov. V polovici 19. storočia po celej Kalifornii živelne vznikali osady zlatokopov, ktorých zlatý sen sa väčšinou nenaplnil. Napriek tomu sa tu usadili, vďaka dobrým klimatickým podmienkam začali hospodáriť a obchodovať. Z Kalifornie sa stal rešpektovaný štát a prisťahovalecký záujem neustával ani v nasledujúcich desaťročiach.
Obyvatelia San Francisca už koncom 19.storočia nabádali k vytvoreniu spojenia ich rozrastajúcej sa metropoly so susednými mestami cez úžinu Golden Gate. Jediné spojenie dvoch častí úžiny bolo iba lodné. S postupne rozvíjajúcou sa automobilovou dopravou bolo potrebné konať, no keď v roku 1921 americký stavebný inžinier Joseph Baermann Strauss predložil svoj návrh monumentálnej stavby, dočkal sa len opatrných reakcií.
Pochybnosti vyvolával projekt svojou odvážnosťou, pretože dĺžka rozpätia mosta bola viac ako dvojnásobná oproti všetkým dovtedy existujúcim mostom. Išlo teda o technický unikát. Plán sa tiež stretol s ostrým odporom mnohých podnikateľských a občianskych lídrov, ktorí tvrdili, že most bude brániť lodnej doprave, naruší prírodné krásy Sanfranciského zálivu a neustojí ani zemetrasenie, aké San Francisco ochromilo v roku 1906.
Napriek dlhotrvajúcim sporom sa napokon 5. januára 1933 začalo s výstavbou Golden Gate Bridge. Išlo o mimoriadne náročný projekt, pretože stavitelia museli napríklad zápasiť s búrlivými prílivmi a odlivmi či s častými búrkami a hmlou.
Vzhľadom na šírku úžiny Golden Gate muselo byť rozpätie mosta na tú dobu extrémne, preto i nosné pylóny museli byť mimoriadne vysoké. Podľa projektu sa vypínali do výšky 227 metrov nad vodnou hladinou a stali sa najvyššími mostnými pylónmi na svete tej doby.
Projekt, v ťažkom období finančnej krízy, kedy nezamestnanosť dosahovala 25 %, dal prácu, a hlavne tiež plácu, tisíckam miestnych obyvateľov. Okrem pozícií, ktoré vyžadovali vysoko špecializovaných odborníkov, bola stavba zabezpečená miestnou pracovnou silou.
Robotníci sa počas vyše štyroch rokov výstavby Golden Gate Bridge dostali do veľmi nebezpečných situácii. Čiernymi písmenami sa do histórie výstavby mosta zapísal 17. február 1937, keď kvôli zlyhaniu ochrannej siete, ktorá sa pod ťarchou lešenia prepadla, zomrelo 10 mužov. Ďalší ľudský život vyhasol, keď jeden z pracovníkov nešťastne spadol. Celkovo si teda nešťastia v priebehu stavebných prác vyžiadali 11 mŕtvych.
Most bol definitívne dokončený v apríli 1937. Asi mesiac prebiehali len drobné dokončovacie práce. Dňa 27. mája 1937 o 6.00 hod. sa zdvihli závory pre peších. V ten deň po ňom prešlo asi 200-tisíc zvedavých a nadšených chodcov. Slávnostný okamih pre automobily nastal nasledujúci deň.
Už od rána sa na oboch koncoch mosta tvorili kolóny nedočkavých šoférov. V piatok 28. mája 1937 o 12.00 hod. americký prezident Franklin D. Roosevelt telegraficky z Bieleho domu poslal pokyn na otvorenie mosta. Nastalo všeobecné veselie, ozýval sa zvuk sirén, trúbok a klaksónov. Kolóny áut sa dali do pohybu a do konca dňa prešlo po moste prvých 30-tisíc motorových vozidiel.
Keď sa pri slávnostnom otváraní mosta novinári hlavného inžiniera stavby Josepha Straussa opýtali, ako dlho most vydrží, tento malý veľký muž (meral len 150 cm) odpovedal: „Navždy.“
V tom výnimočnom okamihu, plnom všeobecného nadšenia a hrdosti, bol Most Golden Gate jedným z najväčších diel moderného inžinierstva a najväčším visutým mostom na svete. Tento primát mu zostal až do roku 1964, keď ho predstihol (len o 18 metrov) Most Verrazano Narrows cez rieku Hudson v New Yorku.
Dnes ročne navštívi most viac ako 10 miliónov turistov. Golden Gate Bridge je najdôležitejším spojivkom medzi San Franciscom a severnou časťou Kalifornie…
JP
Foto:autor